31 Disember 2009

Bukan Sekadar NAMA...

بسم الله الرحمن الرحيم

Apa Itu Interfaith Commission (IFC)?

IFC yang nama asalnya ialah IRC – Inter Religious Council (IRC) - adalah sebuah suruhanjaya yang dicadangkan penubuhannya seperti sebuah badan berkanun yang mempunyai kuasa undang-undang yang boleh mengubah ajaran sesetengah agama (baca: agama Islam) akibat desakan penganut agama lain. Badan ini berfungsi mirip sebuah mahkamah dan segala keputusannya adalah muktamad ke atas agama yang bersabit. IFC juga akan berfungsi seperti SUHAKAM yang menerima dan melayan aduan-aduan berkaitan dengan agama (termasuk aduan orang Islam terhadap agama Islam dan orang Islam).

IFC ini dilihat jelas diwujudkan bagi menggalakkan pluralisme agama di Malaysia. IFC turut mengemukakan 14 tuntutannya kepada Perdana Menteri dan salah satu daripadanya ialah penganut non-Muslim boleh menggunakan kalimah-kalimah seperti Allah, Kaabah, Solat dan Baitullah (tuntutan yang ke-9). Mereka juga turut membuat tuntutan supaya Bible boleh diterbitkan dalam Bahasa Melayu. IFC ini turut ditaja oleh Konrad Adeneuer Foundation (KAF), sebuah yayasan Kristian yang beribu pejabat di Jerman. KAF juga turut giat membari dana untuk penerbitan buku-buku yang mengandungi dakyah-dakyah pluralisme. Apa yang dikesali, buku-buku tersebut bebas dijual tanpa sekatan pihak bertanggungjawab. Lebih malang lagi, buku-buku tersebut pernah dilihat berada di dalam sudut perpustakaan di dalam sebuah masjid di Kuala Lumpur.

Keputusan yang dikeluarkan oleh Mahkamah Tinggi sebentar tadi agak mengecewakan kerana hakim yang memutuskan keputusan adalah seorang hakim non-muslim. Di mana hakim yang beragama Islam yang lain??? Di mana??? Adakah semuanya sedang bercuti sempena tahun baru ini.

Penulis begitu sedih memandangkan masih ramai umat Islam yang tidak mengambil berat tentang isu ini. Mudahnya aqidah anak-anak kita 'patah' nanti apabila nmendengar dakyah-dakyah Kristian apabila mereka mengatakan bahawa kita mempunyai 'Allah' yang sama. (jauh sama sekali sebenarnya). Siapakah yang harus bertanggungjawab...Allahuakhbar...

Artikel penuh akan menyusul kemudian...

0 ulasan:

Pemangkin Hizibku

  © Green islamic Template by islamic313.blogspot.com 2008