23 Oktober 2013

DARI SENPAI UNTUK KOHAI


            Islam merupakan ad-deen (الدين) yang menyanjung tinggi martabat keinsanan dalam diri manusia. Islam mengiktiraf peranan aqal yang dipandu oleh wahyu Allah s.w.t dalam menjamin keselamatan dunia dan akhirat. Kemampuan aqal yang terbatas merupakan antara asbab untuk orang beriman meyakini dan melaksanakan peraturan dan perundangan yang telah ditetapkan oleh Khaliq kepada makhluq-Nya. Orang yang beriman sentiasa berusaha untuk melaksanakan ajaran Islam secara kulli (كل) dalam seluruh aspek kehidupan. Firman Allah s.w.t :

Maksudnya : Wahai orang-orang Yang beriman! masuklah kamu ke Dalam ugama Islam (dengan mematuhi) Segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; Sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu Yang terang nyata.

            Pensyariatan batas-batas agama seperti aurat kepada lelaki dan wanita merupakan salah satu manifestasi yang membuktikan bahawa Islam amat memelihara maruah dan martabat keinsanan. Secara analoginya, sesuatu hadiah yang berharga sudah pastinya akan dijaga dengan rapi, dihiaskan dengan perhiasan yang indah, dibalut dengan pembalut yang cantik dan ceria supaya penerimanya berasa gembira. Dalam memelihara maruah manusia, Islam menetapkan had-had aurat yang wajib ditutup sama ada lelaki dan perempuan supaya lebih dikenali dan tidak mudah diganggu. Firman Allah s.w.t :

“Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”                                                                                   
       (Al Ahzab:59)                                                                                                                                     
   
            Kefahaman setiap individu Muslim tentang kewajipan memelihara batas-batas agama ini  akan melahirkan suasana masyarakat yang solehah. Islam memberi satu perhitungan yang penting kepada suasana atau bi’ah yang solehah dan meletakkannya sebagai salah satu faktor penting dalam mendorong kepada kebaikan dan kejahatan. Allah s.w.t memperingatkan orang Islam supaya besama-sama orang yang menyeru kepada-Nya pada waktu siang dan malam. Firman-Nya :

Maksudnya : Dan bersabarlah kamu bersama-sama dengan orang yang menyembah Tuhannya di waktu pagi dan senja yang mengharapkan keredhaan Allah semata-mata.                                                                                                                                                                           (al-Kahfi:28)

            Rasulullah s.a.w menceritakan berkenaan seorang manusia dari umat terdahulu yang bercita-cita hendak bertaubat dari dosa-dosa jenayah yang telah dilakukan dalam hidupnya. Lalu ia bertanya kepada seorang ‘alim pada zaman itu tentang hajatnya dan bertanya, “Adakah jalan untuk saya bertaubat sedangkan saya telah membunuh 100 orang?.” Jawab orang ‘alim itu, ‘Ya, siapakah yang boleh menyekat seseorang itu daripada bertaubat? Pergilah engkau ke suatu daerah dan engkau akan menjumpai ramai orang yang beribadah kepada Allah s.w.t. Tinggallah engkau di situ beribadah bersama-sama mereka dan janganlah engkau kembali ke tempat asal kerana ia adalah tempat yang jahat”.    

            Dengan wujudnya biah solehah, ianya dapat memudahkan seluruh penghuni seseuatu tempat untuk melaksanakan amalan-amalan yang dapat mendekatkan diri dengan Allah s.w.t. Keadaan inilah yang akan mendorong manusia untuk melaksanakan Islam dalam seluruh aspek kehidupan manusia. Penerapan nilai-nilai Islam dalam masyarakat Muslim akan menonjolkan qudwah hasanah kepada masyarakat non-Muslim untuk mereka mendekati Islam dengan lebih dekat dan menjadi rahmat kepada seluruh alam.



                        Sekalung tahniah diberikan kepada Jawatankuasa Perwakilan Pelajar sesi 2013/2014 dan Biro Dakwah, Kerohanian dan Keselamatan atas inisiatif melancarkan Kod Etika Pemakaian Pelajar di IPG Kampus Pendidikan Islam baru-baru ini. Kerjasama pihak Jabatan Hal Ehwal Pelajar dan seluruh warga kampus dalam merecanakan kod etika ini menunjukkan keprihatinan warga kampus untuk mematuhi syariat Allah s.w.t di samping menjadi role-model kepada kampus-kampus dan institusi-institusi yang lain. 

            Kod etika yang dilancarkan ini merupakan salah satu alternatif untuk memastikan bi’ah islamiah (biah solehah) di kampus ini sentiasa dipelihara dan menjadi keizzahan warganya. Pendidikan mengenai batas-batas aurat dan hikmahnya juga perlu diperluaskan dari semasa ke semasa memandangkan wujudnya kepelbagaian latar belakang dan kehidupan sosial mahasiswa pendidik sebelum masuk ke alam kampus. Pengisian, penerangan, penyebaran risalah dan sebagainya merupakan antara medium dakwah yang boleh digunakan supaya mahasiswa pendidik khususnya dan warga kampus amnya sentiasa dalam keredhaan Allah s.w.t.


0 ulasan:

Pemangkin Hizibku

  © Green islamic Template by islamic313.blogspot.com 2008