NIK MOHD MOHYIDDEEN: TOKOH REJUVINASI PENDIDIKAN ISLAM MODEN (Bhg. 1)
Pendidikan
Islam pasca kemerdekaan memerlukan rejuvinasi bagi meneruskan matlamat
Pendidikan Islam yang bertujuan mengeluarkan manusia daripada kejahilan kepada
cahaya keimanan. Antara cabaran pada ketika itu ialah untuk meletakkan sistem
sekolah agama dalam sistem pendidikan kebangsaan sedia ada. Idea ini telah dizahirkan
oleh seorang tokoh transformasi pendidikan Islam moden iaitu Nik Mohd
Mohyiddeen bin Wan Musa, seorang pendidik dan negarawan yang kian dilupai namun
namanya banyak diabadikan di bangunan sekolah dan institusi pendidikan berbanding
di bibir para pendidik Muslim. Nama beliau disematkan antaranya di Dewan Besar
Nik Mohyiddeen Musa, IPG Kampus Pendidikan Islam Bangi dan Pusat Sumber Nik
Mohyiddeen Musa, Sekolah Menengah Agama Persekutuan (SMAP) Kajang, Selangor.
Beliau
dilahirkan pada 23 Oktober 1923, hari Selasa, di Lorong Semian, Jalan Merbau, Kubang
Pasu iaitu 20 kilometer dari Pusat Bandar Kota Bharu dan berdekatan dengan
Masjid Muhammadi, Kota Bharu, Kelantan. Anak bongsu daripada pasangan Wan Musa
bin Abdul Samad dan Nik Zainab binti Nik Yahya ini menjadi harapan keluarga
untuk menjadi seorang ulama terkemuka suatu ketika nanti. Berkat doa Wan Musa,
lima orang anak lelakinya telah mengikuti jejak langkah beliau iaitu Nik
Abdullah, Nik Muhammad, Nik Mahmud, Nik Salleh dan Nik Mohd Mohyiddeen. Namun
begitu, kemesraan Nik Mohyiddeen bersama ayahnya tidak kekal lama kerana ketika
beliau berusia enam belas tahun ayahnya telah meninggal dunia.
Ayah
beliau, Wan Musa bin Abdul Samad pernah menjawat jawatan sebagai Mufti Kelantan
di bawah pemerintahan Sultan Muhammad ke-IV selama 7 tahun menggantikan Ustaz Wan
Nik Daud dan Ustaz Haji Wan Ishak. Datuknya, Abdul Samad merupakan seorang
ulama Kelantan yang masyhur dengan panggilan Tuan Tabal dan penyair Tariqah Ahmadiah
pertama di Semenanjung Malaysia manakala neneknya iaitu Wan Som ialah daripada
keturunan pembesar negeri Kelantan. Ikatan kekeluargaan daripada latar belakang
ulama’ dan umara’ ini telah melahirkan tokoh-tokoh pembaharuan yang disegani
oleh masyarakat.
Nik
Mohd Mohyiddeen mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu Majlis Agama Islam
di Bangunan Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu yang terletak berdekatan
dengan Masjid Muhammadi, Kota Bharu. Sekolah ini memperkenalkan pelajaran
sekular dan agama secara serentak dan sistem dualisme tersebut telah memberi
satu pengalaman baru kepada Nik Mohd Mohyiddeen. Melalui pengalaman pendidikan
dalam sistem pondok dan sistem persekolahan ini banyak mencetuskan idea
pembaharuan kepada Nik Mohd Mohyiddeen dalam membangunkan ummah.
Nik
Mohd Mohyiddeen telah mendirikan rumah tangga dengan pasangannya, iaitu anak
perempuan kepada pembesar negeri Kelantan iaitu Che Zainab binti Datuk Muhammad
Salleh ketika berusia 33 tahun. Setelah setahun menjalani kehidupan berkeluarga,
mereka telah dikurniakan dengan cahaya mata pertama iaitu Nik Samihah. Sebagai
seorang suri rumah tangga, Che Zainab banyak menumpukan perhatian kepada keluarga
dan pendidikan anak-anak di rumah. Hasil perkongsian hidup selama dua puluh
lima tahun mereka telah dikurniakan lima orang cahaya mata iaitu Nik Samihah,
Nik Sirajuddin, Nik Sihamuddin, Nik Silmi dan Nik Suwaida.
Beliau
memulakan profesionnya dalam bidang pendidikan ketika berusia 23 tahun dengan menubuhkan
sebuah sekolah swasta iaitu Sekolah Islah (Madrasah Islah). Pada masa yang
sama, beliau merupakan guru dan mudir sekolah tersebut. Madrasah ini
kemudiannya mendapat sambutan yang ramai daripada anak-anak negeri Kelantan
khususnya di Kota Bharu berpunca daripada kesedaran masyarakat tentang
kepentingan mata pelajar sekular di samping mata pelajaran agama juga dititikberatkan.
Beliau
kemudiannya melanjutkan pengajian di Universiti Al-Azhar dan setelah kembali ke
tanah air, beliau berkhidmat sebagai pensyarah di Kolej Islam Malaya, Klang selama
empat tahun. Pada tahun 1967, setelah Kolej Islam Malaya diambilalih oleh
Kementerian Pelajaran Malaysia dan ditukar taraf kepada sekolah menengah, Nik Mohd
Mohyiddeen telah dilantik sebagai Pengetua Kolej Islam yang kini dikenali
sebagai Kolej Islam Sultan Alam Shah (KISAS). Beliau memegang jawatan tersebut
selama lapan tahun iaitu bermula tahun 1967 hingga 1975 serta berjaya melahirkan
ramai anak murid yang sanggup berbakti dan berjasa kepada kepada agama, bangsa
dan negara.
Pada
tahun 1975 juga, beliau telah dilantik sebagai Pengarah Bahagian Pelajaran
Ugama Kementerian Pelajaran yang kini dinamakan Bahagian Pendidikan Islam (BPI).
Beliau telah diberikan portfolio untuk mengurus pendidikan Islam di sekolah-sekolah
rendah di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia ketika itu. Antara cabaran besar
yang dihadapi oleh beliau ialah pengambilalihan Sekolah Agama Rakyat (SAR) oleh
Kementerian Pelajaran Malaysia dari kerajaan-kerajaan negeri dan juga individu tertentu.
Walau bagaimanapun beliau tidak sempat untuk melihat perlaksanaan
pengambilalihan SAR ketika itu kerana telah kembali ke rahmatullah pada tahun
1981.
Ketokohan
dan pengalaman yang ada pada diri beliau ini telah mendorong pihak kerajaan untuk
menawarkannya jawatan mufti Wilayah Persekutuan yang pertama. Namun begitu,
tawaran tersebut telah ditolak oleh Nik Mohd Mohyiddeen kerana beliau
berpendapat perkara yang lebih menjadi keutamaan baginya ialah mempertingkatkan
kefahaman generasi muda terhadap Islam melalui sistem pendidikan Islam di sekolah-sekolah
agama seluruh negara.
Beliau
juga merupakan perintis ke arah penubuhan Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA)
yang kemudiannya menjadi realiti ketika Dr. Abdul Hamid bin Hj. Othman menjadi
Pengarah Bahagian Pelajaran Ugama. Kesungguhan beliau dapat dilihat melalui
usaha beliau merombak sistem pelajaran sekolah-sekolah agama supaya selaras
dengan aliran kebangsaan dan tuntutan masyarakat ketika itu.
Kejayaan
lulusan Kolej Islam Kelang memasuki Universiti Kebangsaan Malaysia dan Universiti
Malaya dalam pelbagai bidang pengajian di universiti-universiti tersebut
seperti undang-undang, ekonomi dan bahasa pada ketika itu menjadi pemangkin dan
sumber inspirasi untuk mengambilalih sebelas buah sekolah agama rakyat yang
lain. Prof. Ahmad Ibrahim, pensyarah undang-undang Universiti Islam
Antarabangsa Malaysia pada waktu itu sangat gembira dengan perkembangan yang
berlaku dalam sistem pendidikan Islam di negara ini. Kesan daripada pengambilalihan
ini telah membawa kepada perubahan sistem pendidikan di sekolah agama.
0 ulasan:
Catat Ulasan